شخابيط وكلام ممكن يكون مهم وممكن يكون فاضي ايا كان فهو كلام خارج من أعماقي
RSS

الثلاثاء، 29 مارس 2011

إجابة مبتتغيرش

من حوالي اربع سنين ويوم اختياري لمصر ورفض اي بديل اخر لاكمال دراستي الجامعية
قالتلي واحدة قريبتي غالية عليه جدا فكري كويس مش هتقدري تعيشي في مصر
مصر الي بنسافرلها شهرين الاجازة مش هي هي الي هتعيشي فيها 4 سنين دراسة جامعية
انتي دلوقتي بتحبيها لو عشتي فيها ممكن تكرهيها!!!!!!!

يومها مفكرتش في الكلمتين دول ابدااااا ولا كان من الممكن أني أفكر فيهم في يوم من الأيام
لأن من المستحيل أحساسي بمصر هيتغير
قعدت في مصر سنة واتنين وكنت بسافر لماما وبابا في الاجازات
وسألتني نفس السؤال في كل مرة ها لسة بتحبي مصر؟ طيب مصر ولا الكويت ؟
وكنت برد عليها نفس الرد وكانت بتبتسم نفس الابتسامة وكل مرة كنت بقلها لا انا حبتها زيادة
وكانت بتقلي نشوف كمان سنة هيكون ردك ازاي

عمري متخيلت ان بعد مرور 4 سنين ليه في مصر ان ممكن اجابتي تتغير
كنت قاعده من شوية بفكر يا ترى لو سألتني السؤال المعتاد الي بعد السؤال التقليدي ازيك وقلتلي ها لسة بتحبي مصر
هرد عليها أقلها اييييييه وبجد اتصدمت لما لقيت الأجابة اتغيرت ومقدرش لأول مرة أقلها انا حبتها زياده
لان المرادي وبدون تفكير هقلها  أنا عرفت يعني ايه ان  في حب ممكن يأسر روحي

الفترة الي فاتت دي بجد أنا عرفت يعني ايه بحبها
 كنت متخيلة ان الي عارف يعني ايه حب مصر هو الي غاب عنها واتغرب ورجعلها
مكنتش عارفة ان في حب اعظم من ده وهو الي عاش فيها كل يوم وخاف عليها كل يوم اكتر من الي قبله
مكنتش اعرف ان الحب من بعيد غير الحب وانت في حضنها

الايام الي فاتت دي شوفت ايام عمري متخيلت انها ممكن تمر عليه في حياتي ولا كنت اتخيل ان يعدي عليه اسوأ منها
وكان كل همي ودعائي  يا رب انا عاوزة مصر انا مش عاوزة حاجة في الدنيا تخليني أكرها

طبعا انا مبتكلمش عن الثورة لكن بتكلم عن صدمتي في ناس كتير جدا حواليه وصدمتي في حاجات كتير بتحصل مكنتش متخيلة انها تحصل من ناس معينة
كنت فاكرة ان في حاجات بتحصل مخصوص في الوقت ده عشان حبي وتعلقي بيها يقل لكن للأسف لقيت الحاجات دي
زودت حبي ليها وتعلقي بيها اكتر ميت مرة من الاول ميت مرة لو كان تعلقي بيها زمان زي العصفور بالحرية
دلوقتي بقى تعلقي بيها زي السمك بالميا

مش عارفة بجد الاقي حل لحبي ليها او دوا كل اما ادور على حاجة تبعدني عنها الاقيها بتشدني
كاني مسحورة بحبها كأني اسيرة لحضنها كأني عاشق مجنون بيحب اميرة  جميلة في برجها
برج عالي وبعيد لكن قلبه سكن في قلبها

حب ملوش وصف لعمري سمعت عنه ولا عمري اتخيل زيه
حب غلب حب قيس لليلى وعنتر لعبله وروميو لجوليت وجابر لليلة

ولو اهل الهوى اتجننوا في حبهم انا  عقلت في حبهااا

رجاء لكل الي ممكن يفكر يكرهني فيها او يبعدني عنها قبل متحجزلي تزكرة سفر
اختصارا للوقت اعمل من النهاردة ورق دفني في ارضها

0 التعليقات: