شخابيط وكلام ممكن يكون مهم وممكن يكون فاضي ايا كان فهو كلام خارج من أعماقي
RSS

السبت، 2 أبريل 2011

النهاردة بس أتأكدت

النهاردة وانا ماشية في طريقي اول مرة في حياتي اشوف مصر من المنظور ده
كنت ببص لكل حاجة فيها كأني بودعها او بودع حياتي
كنت ببص للنيل وبقله بيقولوا هيبعدوني عنك طيب احكي لمين الي فيه
فاكريني هقدر طيب دمي ارويه منين هما مش عارفين انك بتسري فيه ؟

كنت ببص للسما وبشوفني فيها  بشوف سحابة بيضا وسط سحاب كتير حاضنها وخايف عليها
كنت بقول هلاقي زيك فين هحس بالامان ده فين

كنت ببص على الشوارع والبيوت الي ولا بيت فيها غريب عني وكنت بقلهم هسيبكوا واسافر
لناس معرفهاش محستهاش مفهمتهاش لناس تانية لقلوب تانية معرفهاش

كنت ببص للورد الي طالع وبقله مش هشوفك تاني اصل ده اخر ربيع ليه هنا

كنت ببص  على الزحمة على العربيات الي ماشية والناس الي فيها والناس الي واقفة وماشية في  كل مكان

كأني برسم صورتهم في عقلي عشان تكون دوايا هناك وعشان تكون الحقيقة الوحيدة الثابتة في حياتي

كنت بودع كل شبر فيها وكأني بودع حياتي كلها بودع احلى دموع احلى ابتسامات احلى زكريات
كنت بودع حزن وفرح كنت بودع لحظات كنت فكراها صعبة بس لما افتكرتها لقيتها اجمل حاجة ربطتني بيها

كنت ماشية حاسة ان في كل مكان بعدي عليه بسيب جزء من روحي وقلبي بيتعلق هناك
لحد موصلت البيت وفكرت اني مش همشي تاني في نفس الطريق مش هشوف اي حاجة من الحاجات دي
مش هدخل نفس البيت الي اتولدت فيه واتعلقت بيه وقعدت اربع سنين هو الي حاضني مكنش معايا فيه غير ربنا سبحانه
وتعالى افتكرت ازاي قربت منه قوووووي وانا لوحدي  ازاي كنت بكلمه كنت بشكيله وبحكيله ومفيش غيره شاف دموعي وحس
بيه وبأنيني

دخلت اوضتي قعدت اتفرج على كل حاجة فيها فتحت دولابي مكتبي بقيت بتفرج وبقلهم هسيبكوا لواحدكوا
ايوة حتى دول اتعلقت بيهم هو انا كان ليه مين غيرهم

كنت عماله بفكر في حاجات بسيطة قوي هتوحشني  عشان مفكرش في الحاجة الي هتموتني
صحابي الي كل يوم بشوفهم ولما يغيبوا عني يوم ناخد بعض بالحضن وكأننا مشفناش بعض من سنين
هتوحشني رنة الموبيل عرض الرسايل والميسد كول

هتوحشني قعدة الرصيف والمشي في الشارع وسط البيوت والقاعده قدام البحر

هيوشحني كل بسكوته كنا بناكلها سوى كل عصير قصب روحنا شربناه كل خروجة كشري

هتوحشني صورنا هتوحشني الكلية وكل حاجة فيها هتوحشني كل حاجة بتفكرني بكل حاجة حلوة

هتوحشني 4 سنين من عمري كانوا اجمل سنين عمري اربع سنين مش فاكرة اي حاجة قبلهم ولا عارفة ازا كنت هعيش بعدهم

اربع سنين اتعلمت فيهم وعرفت فيهم نفسي اربع سنين عملوا مني حد جديد

هتوحشني احلام بنيتها على  الرمل واول موجة معدية ضمرتها

هتوحشني نفسي روحي هتوحشني انا

وهتوحشوني كلكوا حتى لو مكنتش فارقة مع حد بس بجد كلكوا فارقين معايا قوي

هتوحشيني  يا مصر قوي بس صدقيني روحي هتبقى فيكي

ومش هعيش من غيرها

بحبك يا مصر قوي بكل المعاني بحبك وبحب كل حاجة فيكي


وبعد  الاحساس الفظيع الي انتابني بعد كل ده والنهاردة عرفت وأتأكدت ان يوم خروجي من مصر على المطار
 اكيد هيكون هو هو يوم توديعي للحياة  وعشان كده انا ارتحت قووووووي لاني هسيب اغلى ما في حياتي
للقاء سبب حياتي  ويكفيني ان اكون بين أحضان ترابها
ياااااااارب تكون شاهدة عليه اني حاولت اعمل كل الي اقدر عليه ومقصرتش ابدااا
وتكون شهادتها شفاعه ليه للقائك  سعيدة

2 التعليقات:

غير معرف يقول...

مدونتك اكثر من رائعه
بارك الله فيكى
وربنا ما يحرمك من مصر ولاتبعدى عنها ابدا
تقبلى مرورى

Unknown يقول...

شكرا جزيلا ده بس من زوق حضرتك
وبارك فيك وجزاك الفردوس الاعلى اللهم امين
اللهم امين امين
اسعدني مرورك :)